när du kom till världen <3

 

såhär såg min mage ut någon gång i slutet av graviditeten,
graviditeten var normal utan några större komplikationer.
jag gick upp 20 kg i allt. vägde ca 50 innan jag blev gravid och sedan 70.
tiden med dig i magen var i början ganska orolig på grund av den situation jag var i,
jag var 16 år när jag fick reda på att du fanns där inne. gick på gymnasiet & hade nyligen flyttat tillbaks
till sverige ifrån danmark , efter att ha bott där i ett år ca. visste inte hur min familj & alla runt omkring skulle
reagera på mitt val om att behålla dig. men jag visste direkt när jag fick reda på att du fanns där inne att jag skulle behålla dig. jag bodde hemma hos min mormor & morfar, men efter att ha berättat om graviditeten för min familj så valde jag att flytta hem till min pojkvän och hoppa av skolan. bodde med han och hans familj under hela graviditeten, och precis i slutet några veckor innan födseln så fick vi en lägenhet. jag kände en stor lättnad när vi fick den, eftersom att jag hade en stor omställning framför mig. & i början behöver man vila, lugn&ro och tid att lära känna sitt barn. graviditeten för mig var både mysig, hemsk, underbar.

jag klarade inte av en del lukter, mitt luktsinne blev helt sjukt bra.
blev så trött ibland så jag kunde slockna mitt i en mening.
blev så känslig så jag kunde börja gråta för vad som helst.
hade så sjukt mycket halsbränna så jag ibland inte kunde andas, reste mig upp i sängen mitt i natten & gick upp & drack vatten, åt bröd och alla möjliga konstiga saker.
blev kissnödig var 10e minut i både början & slutet av graviditeten.
blev sugen på massa konstiga saker i början också, som kardemummaskorpor, äggmacka, apelsiner, citronvatten,  lakrits.
fick kramp i benen mitt i natten så jag vaknade och typ grät. fick sjukt ont i fötterna när jag gick mycket och ansträngde mig. och i ryggen.
hade humörsvängningar till tusen. ena stunden grät jag och i den nästa stunden skrattade jag.
det var riktigt roligt att jag trodde jag klarade av att göra allting så som vanligt, fast sen började inse att jag inte gjorde det.
det var faktiskt mysigt ibland att känna sig så tjock, bara äta och äta och äta och äta. drömde tillochmed om mat ibland, men ibland drömde jag sjukt konstiga drömmar & äckliga saker.
ibland kändes det också helt förjävligt att vara så tjock, kände mig ful och äcklig och att jag inte passade några jeans eller någonting längre var pain in the ass.
det var underbart att känna dina rörelser där inne & känna av när du hicka.
det var roligt att gå och köpa kläder och alla saker till dig.
varje dag som gick så längtade jag tills du kom till världen.

värkarna började natten mellan den 7e & 8e, höll ut hela natten och dagen tills på kvällen den 8e då vi åkte in, men blev hemskickad igen. höll ut hela natten tills kl 12 på förmiddagen den 9e, åkte in och fick stanna. låg med fortsatta värkar tills på eftermiddagen då jag fick en morfinspruta så jag kunde slappna av lite och få sova lite, när jag vaknade testade jag TENS, bad, värmekudde men inget hjälpte. fick lustgas & sedan epidural. & tidigt på morgonen den 10e kom du <3 förlossningen var rätt så tuff också med tanke på att jag hade värkar så pass länge & var helt slut . när du kom så hade du fått fostervatten i lungorna, så du var ganska blå när du kom ut och skrek inte fullt ut. jag fick upp digpå min mage , men du togs snabbt ifrån mig för att läggas med syrgas i kuvös. du låg där ett dygn, och det blev konstaterat att du hade fått en vanlig spädbarnsinfektion, så vi fick stanna på sjukhuset ca. en vecka efter din födsel. du fick antibiotika, och hjälp med att få in mat igenom en slang i näsan. men det såg värre ut än vad det var. 

- du var beräknad till den 7e mars 09, men kom den 10 mars kl 07.55.
Alisha Lovisa Andersson <3 vikt: 3740g, längd: 52cm.

dagen du kom till världen var den bästa dagen i hela mitt liv, känslan är obeskrivlig, det finns inte ord som kan förklara känslan när jag såg dig, när jag kände dig, när jag hade dig hos mig, i mina armar<3
du är världens finaste ängel och jag älskar dig över hela mitt hjärta, allt för dig hjärtat. ALLT!

    


Kommentarer
Postat av: alice

måste säg att det är fint av dig att skriva om allt som hände. spännande läsning fan :) hoppas vi ses snart lollo! god jul!

2009-12-22 @ 12:01:23
Postat av: Sandra

Jobbigt som fan lollo men inget man ångrar sig för 5 öre.

Den bästa dagen i ens liv när man för första gången fick hålla i sitt barn som bara 2 sek innan var innut i en asså den känslan går inte att beskriva

2009-12-22 @ 22:53:15
Postat av: Sandra

Skitbra blogg! Kan du inte skriva lite om hur det var att få tillbaka vikten och så, är det svårt eller? Och gärna lite fler bilder på din flicka, underbart söt är hon:)

2009-12-23 @ 11:40:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0